söndag, maj 13, 2007

Förträngningsmekanismer och substitut

Ledig helg som ägnas åt att förtränga och skjuta upp måsten. Som substitut hade jag igår det goda omdömet att, trots pollendignande björkar, promenera längs älven. Det var, som vanligt ska tilläggas för Skellefteälven väster om Parkbron har ett outstanding fågelliv, en orgastisk ornitologisk upplevelse. Vigg, knipor, storskrakar i vattnet. I björkarna på strandkanten hoppade en talltita. Really, really nice.*
Det här var ju helt i linje med min personlighet, idag har förträngningen däremot bestått av att hysteriskt läsa matbloggar och därför odla ett kulinariskt intresse (gissad livslängd: två-tre dagar). Jag bakade scones med lime- & mandarinskal som vi åt med brorsans hemmagjorda pumpamarmelad. Mikket, mikket gott. Jag planerar att laga mat efter recept + göra efterrätt enligt eget huvud imorgon. Om det blir bra ska jag gladeligen dela med mig av idé och recept.
Detta är så väldigt olikt mig att det knappt går att tala om - inte bryta förtrollningen! - vi tar en bild istället:

Storskrakar, swimming.

*Jag utelämnar sånt som typ gräsänder och björktrastar. Inte så fancy & rare.