lördag, oktober 18, 2008

Householding, bookworming

Jag är i bakartagen, jag har - som man säger på mitt favoritspråk skelleftemålet - fått upp ett il. Igår blev det Isobels dinkelscones med päron och valnötter. De var vansinnigt goda, men lika mäktiga och förvånande nog tog det stopp för mig redan efter en och en halv. Idag har jag konsulterat Saltå kvarn-boken och bakat både det snabba fruktbrödet och knäckekex. Jag vet inget om knäckebrödet än, jag väntar och hoppas på att det ska bli hårt, men om fruktbrödet finns bara en sak att säga: heaven. Smaken är precis som när man äter en bättre ekologisk/vegetarisk buffé ute någonstans, och det serveras mörkt, hembakat bröd till. Så smakar det, jag skulle kunna äta många, många skivor. Det här bakandet korresponderar för övrigt inte det minsta med hur jag borde äta och leva just nu, och det är antagligen därför jag håller på.

Mellan brödgräddning och tedrickande försöker jag skriva om en text (läs: korta ned) och läser Anita Shreve, "Strandsommar" - en av böckerna i mitt nyanlända bokpaket. Det är mest bara mys och pys här nu, höst, lätt förkylning, böcker, bröd och te. Imorgon kommer C&O med äppelkaka, det är ingen hejd på det idylliska.
Sen finns ju det andra också, för Roberto Saviano är det inte särskilt mysigt nu, och inte för resten av världen heller om man tror på något slags demokratiska principer. Jag vill bara vistas här i kokongen en liten stund till, sen ska jag beställa hans bok. Åtminstone, inte för att det hjälper, men för att den nog är bra.

2 Comments:

Blogger helen said...

Aha, Saltå Kvarn boken har jag lånat hem. Akta dig för morotssoppan med ingefära, den var inte ett dugg god, jag kunde inte äta upp min portion ens. Men bröden verkar ju super, fruktbrödet ska jag ta och baka.

Böcker och böcker, jag vill bara beställa nya hela tiden. Ack. Måste bli rik.

11:14 em  
Anonymous Anonym said...

åh, beställ Robert Savianos bok. Det är en av mina största läsupplevelser i år, och inte bara pga det angelägna ämnet.

3:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home