lördag, januari 27, 2007

It takes a lady - den här gången också!

Diskussion hos Isobel om vad som fattas i den svenska samtidslitteraturen. Jag vet att det här är både en grov generalisering och dessutom så hjälplöst förutsägbart eftersom det är jag som säger det, men faktum är att jag tror på min egen tes: precis som när det gäller människor i allmänhet så är även den bästa författaren en tant. Jag menar allvar. Linda Olsson och Margareta Strömstedt regerade höstens bokutgivning. Till våren sätter jag allra mest tillit till Kerstin Ekmans essäsamling, och en hel del hopp till Eva Ströms roman. Jag är seriös. Jag är skittrött på den här jakten på vittring av genialisk ungdom, på riktigt. Jag menar inte att unga människor inte kan skriva böcker, jag menar bara att de inte skriver de allra bästa. Eftersom man blir bättre på att leva ju längre man lever, eftersom man får fler berättelser att berätta med åren, så vore det inte otroligt om man också blir bättre på att berätta dem.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Therese, jag tror pa din tes, absolut! Jag laser nastan bara tanter nu for tiden; allt fran Joan Didion till Monika Fagerholm (hm, kanske inte tant annu, men anda)och tycker nastan alltid att de ar alldeles stralande bra. Just nu laser jag ingen tant, men val farbror Moberg och han ar ju inte sa tokig heller. Det kanske ar aldern och inte konet det hanger pa. Hur som helst, det inger ju ett visst hopp till oss som inte riktigt hann med att skriva debutromanen innan vi fyllde 25, vi har tiden pa var sida...

7:35 fm  
Blogger Lisa said...

Klokt!

10:27 fm  
Blogger Linda said...

Ah, to be a lady...

Linda Olsson in a summery Auckland, wasted on someone more inclined to foggy grave yards in European November...

11:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home