tisdag, januari 09, 2007

Deathly sins

Ny sak jag upptäckt att man kan lägga ner orimligt mycket tid på att fundera över: Vilken av de sju dödssynderna som är värst. Och om de allihopa verkligen är så farliga. Jag känner mig böjd att säga att både lust och frosseri är tämligen harmlösa, till exempel. Den värsta måste hursomhelst vara lättja i betydelsen likgiltighet (dvs. den ursprungliga betydelsen). Likgiltighet är nog för övrigt inte bara den hemskaste dödssynden, utan det värsta man kan drabbas av in alles. Nu kom jag att tänka på Birgitta Trotzigs "Sjukdomen", som handlar om just likgiltighet. Undrar om jag kanske skulle läsa om den, men vad jag minns var den precis så vidrig som likgiltighet också är så jag vet inte om jag pallar. Jag läser "Jag är allt du drömt" nu, den är lite på gränsen för vad min redan psykotiska hjärna klarar av. Men den får duga i brist på bättre underhållning (ja, mer passande eller lämplig alltså, det är en BRA bok), typ tills "Krönikan" börjar om ikväll. Då ska jag sitta i en hel timme och irritera mig på präktiga och sura Ida, det är nästan hela behållningen med den serien. See you.