tisdag, oktober 28, 2008

Tillbakablickar

Jag skriver om Bodil Malmstens nya i Arbetarbladet idag, här. Jag är rätt svag för Bodil Malmsten faktiskt, även om det kommer och går lite i perioder, och det är väl precis så förutsägbart som jag ändå är när det kommer till kvinnor och litteratur, och ännu hellre kvinnor som skriver litteratur. Men "Sista boken från Finistère" kom åt mig på andra sätt, förutom att den var vad jag anser en Bodil Malmsten i högform.

Det är ju det här med att ha lämnat en plats och sakna den. Till skillnad från BM (jaja, jag vet att det ska stå berättarjaget, jag fattar fiktion-verklighet, yadayadda), förstod jag inte vidden av förlusten medan jag väntade på den eller genomförde den. Inte ens direkt efteråt insåg jag vad som gått förlorat, det kom sen och nu går det inte många dagar utan att jag kommer på mig själv med att tänka på, inte bara platsen i allmänhet, men vår lägenhet i synnerhet. Fiskbensparketten, den ljusa som jag inte sett någon annanstans, marmorskivan på öppna spisen, mina vissnade penséer och fresiarester på balkongen, fönstret mot gatan vid diskbänken, linneskåpet med alla smala lådor. Hemma. Jag fattar inte att jag inte bor där längre, det är ju hemma, det är ju där jag bor. Lägenheten kan jag inte få tillbaka, men det är för mig otänkbart att föreställa mig framtiden utan en västerbottnisk kuliss. Där luften går att andas, bildligt och bokstavligt.

Nostalgi är dagens ledord kan man säga, i förmiddags förlorade jag mig i en diskussion om fantastiska Läslusen - min absolut viktigaste inkörsport till litteraturen, utan konkurrens. Att minnas Läslusen däremot, är bara positivt och vare sig vemodigt eller smärtsamt. Herregud, vad jag plöjde och plöjde dessa böcker. Vissa om och om igen. Nuförtiden läser jag aldrig om böcker. Ja, förutom "Händelser vid vatten" då förstås.

Snart är det dessutom dags att minnas och summera året som gått igen, och jag har redan börjat fila på topplistor i huvudet. Och många toppar blir det, för även om det är som det är med det jag beskrev ovan så vinner 2008 över 2007 med hästlängder, och det krävs något väldigt hemskt för att ändra på det innan sista december.