måndag, juli 17, 2006

Vägen till andra sidan semestern

Trevande försöker jag komma tillbaka till verkligheten, ut ur semesterdimmorna. Jag känner ett gigantiskt motstånd. Två och en halv vecka av slappande och maratonläsande (bland annat Stieg Larssons nya, shit en sån page-turner) är inget man direkt släpper ifrån sig av egen fri vilja. Jag har skickat tre mejl och bokat tvättid idag. Egentligen borde det räcka som uppvärmning, men jag känner på mig att jag borde göra mer än så. Jag borde vara mer på hugget, mer taggad. Mer vad som helst förutom loj och långsam, som jag otvivelaktigt är. I soffan ligger en hög med DN Kultur, som jag inbillar mig att jag måste ha läst för att inte missa något. Det vore en välgärning för lägenhetens utseende och min hälsa om jag bara slängde dem i pappersinsamlingen. Vad jag iallafall måste göra är att dammsuga upp den koloni av döda blomflugor som täcker stora delar av vardagsrumsgolvet. Osmakligt är det. Och pumpa däcken, om jag hittar cykelpumpen. Ikväll är det personalfest på Rovön; jag måste köpa alkohol och kycklingkorv. Jag ska skriva en recension av Anneli Jordahls "Var kommer du ifrån?" också. Jag planerar att undvika att skriva att den innehåller intervjuer som inte finns där. Så långt har jag kommit med det tankearbetet. Jag står verkligen på noll. Jag vill gärna vara hemma igen, det är inte det, men snälla, ge mig en vecka till på Öland ändå.