tisdag, oktober 10, 2006

Läs kulturen!

Idag är en bra dag för kultursidorna. Senaste inlägget i Sydsvenskandebatten är verkligen läsvärt, även om jag fortfarande vill göra några reservationer. Jag vill också att samtalen ska föras, men visst måste de gå att kombinera med (kraftfulla) avståndstaganden? Att det handlar om "vanliga människor" (vad är det?) gör det varken mer eller mindre viktigt att ta deras berättelse på allvar. Ska man inte alltid ta berättelser på allvar? Kan man inte samtidigt fördöma berättelsens innehåll, måste man inte göra det? Att fördöma monster och ödmjukt lyssna på vanliga människor, det känns inte som en särskilt trevlig människosyn.

Och här skrivs det intressant kritik av kritiken, och här ställs sjukt viktiga frågor om demokratin. Lovely Therese skriver om Bang, och mer befriande än så är det väl ingen som skriver om den tidskriften. Jag har egentligen inga problem med akademiska tidskrifter, men det är alltid rätt skönt om självmedvetenheten sträcker sig så långt att man inser att spaltmeter efter spaltmeter med tät teoretisk text är just akademisk, och inte alla feministers husorgan. Ja, läs tidningarna idag.

Eller så kan ni göra Pajalagröt. Jag åt det till frukost imorse, outrules everything i grötväg. Igårkväll hacakde jag aprikoser och katrinplommon (1/2 dl av vardera) och blandade med 1/2 dl russin, 1/2 dl linfrö, 1/2 tsk salt och 7 dl vatten. Det låter man stå över natten. På morgonen häller man i 2 dl fiberhavregryn och 1 dl havrekli (eventuellt kan man behöva mer vatten, det märker man) och sen kokar man. I 3-5 minuter sägs det, men jag förderar snarare 5-10 minuter. Jag tror de flesta kokar sin gröt för kort tid, det är dumt. Nu ska jag titta på dokumentären om Feministerna som jag missade i söndags. Risk finns att jag återkommer alltså.