måndag, oktober 09, 2006

Saker jag inte hade tänkt skriva om

Om jag tänker för mycket på att Göran Hägglund är socialminister i landet där jag bor, kommer jag förmodligen att bli galen. Utnämningen av folkhälsoministern riskerar att försämra folkhälsan drastiskt (min egen är redan naggad i kanten). Kulturminister, jämställdhetsminister och skolminister skrämmer. Tyvärr kan jag inte låta bli att tycka om Carl Bildt, jag har alltid gjort det och alltid mot min vilja. Karln är rolig och jäkligt skarp, jag får påminna mig själv om att politik inte är en humortävling. Det finns inget roligt med NATO. Det här är allt jag orkar skriva om den nya regeringen.

Det finns ju värre saker än den samlade borgerligheten, trots allt. Egentligen stavas det främsta skälet att vara rädd för Allians för Sverige - kristdemokraterna, och även de hamnar i bakvattnet när jag börjar tänka på Sverigedemokraterna. Jag gör det ganska mycket. Jag läser jäkligt intressant (och upprörande skrämmande varvat med hoppingivande) debatt på Sydsvenskan kultur. Den där kultursidan är för övrigt en av landets bästa, men det hör inte hit. Vad händer i Skåne? Jag hade absolut inte tänkt skriva något om det här, jag drivs alldeles för mycket av instinkt och ilska istället för kunnighet. Magkänslan säger "ge tillbaka skiten till Danmark på en gång", men det är ju bekvämt att förlägga problemet till Skåne. Jag läste någonstans att solidariteten ska ha ett starkare fäste i landets norra delar än i de södra. Jag har aldrig stött på så mycket rasism och främlingsfientlighet som här.

När jag gick i åttan var jag kär i en kille som lyssnade på "Vit makt". Han skrev "I love Hitler" på kollegieblockspapper. Han och hans kompisar var en högljudd minoritet i detta lilla mellansvenska samhälle. De var de misslyckade, i skolan främst tror jag. Men hemma också, trasiga hem. Mer eller mindre iallafall. Naturligtvis var de symptom på något, men jag tror att de var relativt ofarliga. En av dem stal skolans svenska flagga och tapetserade sitt pojkrum med den. Jag var där en gång, killarna drog sexisitiska vitsar och tjejerna protesterade fnissande. Antagligen jag med. Och så var jag rädd. Det här gänget var min första kontakt med rasismen. Missförstå mig rätt, men jag önskar att det var en representativ bild för hela främlingsfientligheten. Då skulle den gå att kontrollera.

Nu möter jag den igen, och på ett sätt som skrämmer mig på riktigt. Småpojkarna har bytts ut mot vuxna kvinnor i den lägre medelåldern. Och nej, naturligtvis pratar vi inte människor med kapital, vare sig socialt, ekonomiskt eller kulturellt. Men vi pratar fortfarande ytterst välanpassade individer i samhället. Fredrik Ekelund (se Sydsvenskan) har rätt när han säger att det inte är "monster" som röstar på sd. Självklart inte. Men hans fatala felslut ligger i att därför anta att de har rätt, att tänkandet är berättigat. Inte bara monstren hemfaller åt monstruösa idéer. Det bästa inlägget i Sydsvenskan-debatten är det här. Hur många gånger har jag inte velat ställa mig upp och skrika något opassande om att alla problem ni stjälper över på "invandrarna" är arbetarklassens? Det kan jag inte göra, för jag har en fil mag och därmed begränsad yttranderätt. (Jag är egentligen inte bitter över det, jag är medveten om och faktiskt tacksam över mitt privilegium, men ibland är det bara en boja om foten. Jag kan avsky att min utbildning överskuggar det faktum att jag är uppväxt i symbios med arbetarklassens retorik och kultur, att det är det som är mest igenkänning och hemtamhet för mig. Men det är en annan diskussion.)

Men sd har inte någon makt här. Jag tror att det röda arvet fortfarande är för starkt, sossetroheten går först. Allt för att undvika att borgarna får makten. S har egen majoritet i kommunen, de gick fram i år. Jag önskar att det faktum att man vägrar rösta på dem betydde att folk inte sympatiserar med sd, men det gör de. Tillräckligt många. Varför diskuteras inte det här överallt, varför debatteras det inte i landets alla tidningar? Valresultat är en sak, men problemet är inte Skånes eller ens sd:s. Partitillhörighet verkar vara ytterst irrelevant för att avgöra var rasismen slår rot. Men om rasismen är så intimt förknippad med klassproblematik och klasskillnader som jag faktiskt tror, så kommer inte den nya regeringen föra en politik som begränsar dess spridning. Jag hoppas att jag blir motbevisad. Snabbt.

Det här inte en politikblogg. Nästa gång kommer jag att skriva något om böcker & blommor, smink & Babel. Det ska bli som vanligt igen, jag lovar. Jag är bara så frustrerad.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mycket intressant och läsvärt. Den här oron går i vågor för mig (inte för att det mellan varven finns mindre att oroa sig för, men för att det kommer saker emellan). Därför känns det så extra bra att det sitter kloka personer som du och funderar på sånt här, oberoende av mig.

(Får du någon gång känslan av att "den goda kampen" hänger på dig? Det låter ju som nånting grundat ur nån sorts storehetsvansinne, jag vet, men för mig kommer den bl a ur min tolkning av att det "personliga är politiskt" (en av tolkningarna, ska jag väl säga), nämligen att allt jag gör får konsekvenser för det politiska "samfundet". Så när jag inte orkar/hinner riskerar alltihop att kollapsa. Vem ska orka, liksom, om inte jag gör det?)

8:29 fm  
Blogger Therese E said...

Cam, tack för din kommentar! Din fråga är verkligen intressant, men skitsvår. Jag måste få tänka på den ett tag. Återkommer. Kram.

2:36 em  
Blogger Anja said...

Så rätt! Mer prat om klass, tack. Vad som gör mig trött i den här diskussionen är den totala historielösheten och bristen på klassanalys.
De fördomar som nu existerar om invandrare är i många fall exakt desamma som fanns om arbetarklassen runt förra sekelskiftet, och beskrivningen av misären, bristen på bildning och kriminaliteten är på precis samma sätt väldigt deterministisk. Detta är egenskaper som måste vara inneboende hos den här gruppen människor. Då var det arbetare, nu är det invandrare.
I Skåne tycker jag att det här blir särskilt tydligt eftersom befolkningen på landsbygden (överklassen) alltid har sett ner på befolkningen i Malmö och Landskrona. Skåne är extremt segregerat, har alltid varit. Dessa städer har alltid beskrivits som ren misär, befolkade av kriminella, obildade busar. Numera kan man även lägga till att de är muslimer och därmed utvecklingsfientliga. Och numera stämmer de förr bespottade in i klagosången.
Retoriken är gammal, klassproblematiken likaså. Syndabocken har bara fått en annan hudfärg.

Fan. Jag blir så jävla ledsen när jag tänker på allt det här. Hade tårar i ögonen när jag läste Ekelund. Hur gick allt så fel?

11:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home