fredag, september 22, 2006

Oranges are not the only fruit

Jag är så sugen på gröna äpplen, sådana där knallgröna, hårda. Jag provade att äta ett igår, det började klia efter två tuggor men jag tog kanske fyra stora tuggor till i rent vredesmod. Det är helt värdelöst att vara allergisk mot äpplen. När jag tänker efter är jag allergisk mot alla frukter med något som helst tuggmotstånd (plus en hel rad andra). Det suger verkligen att bara få äta frukter som man egentligen inte behöver tugga (banan, citrus, kiwi). Det är många frukter jag önskar att jag tålde, dagens topplista: 1. Äpple (hårt, grönt, absolut inte mjöligt) 2. Nektarin 3. Körsbär.

Jag känner mig schizo idag, tror att det är vädret och kanske något hormoniellt (läs: pms). Jag har massor av saker jag skulle vilja göra (jobba, skriva annat än jobbrelaterat, fakturera, promenera, paint by numbers, städa), men inget funkar. Jag orkar bara läsa, och knappt ens det. Jag läser Sarah Waters, Livstråden. Jag har försökt googla fram ett konstverk hon skriver om där, Crivellis Veritas. Jag vill så gärna se hur det ser ut, men hittar det ingenstans. Istället har jag roat mig med att titta på miljoner av tavlor med "The Annunciation"-motiv. Min favorit so far är den här, av El Greco 1575:



Rätt dramatiskt, ellet hur?