lördag, december 13, 2008

No country for old ladies

Ja, i dagens DN listas det böcker som aldrig förr, och jag har precis skickat iväg nåt slags "Årets bästa" till en redaktör, men det var mer läsning i bred bemärkelse än skönlitteratur för vuxna. Och jag har redan ångrat alla svar ett par vändor. Jag vet ju inte. Det skulle kunna vara Elsie Johanssons Sin ensamma kropp. Det är det ingen i Dagens Nyheter som håller med om, överhuvudtaget var de jäkligt snåla mot tanterna i år. Ingen Majgull Axelsson, ingen Linda Olsson, ingen Bodil Malmsten. Nähä, det kanske bara är jag då. Jag tror att om jag rent hypotetiskt skulle ha en chans att läsa Peter Englund innan årsskiftet, ja, då skulle den nog komma med. Och nu håller jag på med Lubiewo, den kanske? Annars var ju Oates Svart flicka, vit flicka sommarens bästa läsning, men den kom väl inte i år. Eller? Vet bara att jag läste pocketutgåvan. Jaja, det finns väl inget sätt att komma runt PO och Ett annat liv. Och varför skulle jag? Den ÄR ju bra, den är det. Nu ska jag skriva en recension av Bakhtiaris bok.* Den kommer inte med, det vet jag iallafall. Jag ska förresten göra en lista som inte bara handlar om litteratur snart. Kanske som en nyårskaramell, javisst.

Imorgon är det julpyssel som gäller: koka kola och skriva julkort. Typ två personer kommer att få julkort, för vi kommer inte att orka. Jag fattar inte varför jag har dragit igång detta. På onsdag åker vi till Uppsala för att titta på en julgran med glasfåglar i. I can't wait. Vill också ha gran med glasfåglar.

*Update: Det där var ljug. Jag skriver inte recensioner på lördagskvällar. Inte för att jag är upptagen, utan för att jag inte orkar utan måste gå och lägga mig klockan 21.