onsdag, oktober 11, 2006

Tidningsangst

Aldrig trodde jag väl att jag skulle säga det här, men: det vore schysst om någon telefonförsäljare ringde mig (typ nu) och kom med ett bra erbjudande om prenumeration på en bra morgontidning. Jag får ångest av det här, vi har inte haft DN på ett par månader nu, och saknar alltså en större morgontidning. Jag vet inte om jag vill ha DN igen, kanske ska man prova Svenskan ett tag? Det är så sjukt dyrt bara, jag har ingen lust att betala tusen spänn för att få veta om det är läsvärt. Och varje gång jag läser kultursidorna på nätet (ja, det är typ det enda jag läser, i papperstidningar också, jag är säkert en dålig medborgare), så är DN nästan undantagslöst tråkigast. Ändå har jag inte lust att bara läsa tidningen på skärmen, jag tycker om RIKTIGA tidningar. Om någon ringde och gav mig ett bra pris skulle jag ta det på en gång, det här är ett tillfälle ni inte får missa. Kan ingen berätta för mig vilken av landets morgontidningar som är mest värt att få hem? För nu vill jag mycket hellre beställa en prenumeratin på typ Lyrikvännen eller så.

Man ska inte läsa böcker man blir ledsen av, då är man dum i huvudet.
Stig Larsson i babel igår. Så lovely.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag undrar också!

I min drömvärld skulle man få prenumera på bara kulturdelen. För en sån deal skulle jag till och med kunna tänka mig att betala för hela tidningen. För jag har inte tid att läsa mer än kulturdelen (och knappt den) och jag fullkomligt badar i pappersinsamling när jag prenumererar.

Jag har också tröttnat på DN. Nätupplagan särskilt. Som respekterad dagstidning kan man inte använda sig av verbet "rasa" i betydelsen "vara arg över". Då försvinner i alla fall mitt bokmärke till den tidningen. Så nu funderar jag också på SvD. Men jag minns hur mörkblå den var när jag bodde hemma och mamma och pappa prenumererade på den och det tar emot.

Så, hur har jag då tillfälligt löst det hela? Jo, jag har löst en prenumeration på Dagens ETC. Den kommer bara en gång i veckan och det är egentligen vädligt lagom för mig. Däremot är jag nu efter två nummer inte säker på att jag gillar den. Men det kostade 100 kr för ett halvår och det är ju nästan löjligt att säga upp en sån prenumeration.

Svåra saker det här!

(Dalademokraten kanske..? Jag vet inte hur deras kulturdel är, men jag skulle tycka om att läsa Greiders ledare on a daily basis.)

9:42 fm  
Blogger Anja said...

Åh, det är ett gissel det där med morgontidning! Vet inte hur det ska lösas. Jag skulle vilja ha alla. Tack vare specialerbjudanden har jag både DN och Svd just nu, det gör mig lycklig på ett sätt men väldigt stressad också. Jag hinner ju aldrig läsa allt! Och jag saknar Sydsvenskan så mycket, skulle så gärna vilja ha den också. Men den får man levererad med posten dagen efter om man bor i Stockholm, så det känns ganska ovärt. Det bästa var nog när jag bodde i Malmö och hade både DN och Sds, men då fick man såklart förstaupplagan av DN vilket gjorde att sportdelen var helt värdelös. Kanske inte så viktigt för dig, men för mig, mycket, ja.

Ahh. Vet inte. Och nu har vi tusen gratistidningar här också, hinner inte läsa något. Hinner inte läsa magasinen jag prenumererar på, hinner inte läsa de böcker jag har hemma.

Men Svd verkar lovande, åtminstone nyhets- och sportmässigt. Kulturen är tyvärr den del jag kommer sist till, om det inte är såna debatter som den Sds-debatt du har refererat till här nedan. Men jag har bara haft den i en vecka. Återkommer med mer detaljerat omdöme.

Och hur många morgontidningar kan man ha? Innan sopsorteringssituationen blir ohållbar?

10:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home