lördag, juli 22, 2006

Curlewmania

Imorse, ca 06:40, när jag var på väg till jobbet, stannade jag vid sidan av en provisorisk fotbollsplan. Där stod jag en stund och tittade på fem stycken storspovar som tillsammans med ett par skator och några småfåglar jag inte brydde mig om att identifiera, pickade i marken efter ätliga (ryggradslösa) djur. Damn, storspoven måste vara den snyggaste fågeln ever. Och det är Västerbottens landskapsdjur, så att ni vet. Jag har bara sett den här, och aldrig på så nära håll som idag. Typ en JÄKLIGT bra sak med att bo i V-botten! Resan söderut till exempel, kunde bara erbjuda en skabbig & förmodligen uråldrig havsörn på Öland, och i Gävle-trakterna fick jag nöja mig med en simpel häger (tror i och för sig att en duvhök seglade över vägen precis innan vi skulle köra på Höga Kusten-bron norrut, men är inte säker och då räknas det inte). Vad är det jämfört med fem storspovar? Nada. Storspoven är sommarens fågel, alla gånger.