onsdag, juli 19, 2006

Sista dagen i lättja

Imorgon är min (betalda!) semester definitivt över. Inte särskilt plågsamt egentligen, mitt kneg är ett bra kneg, även om det naturligtvis inte smäller högre än oförskämt lättjefull ledighet. Som den här dagen. Den här dagen, som jag givit tillåtelse att vara lite mer lat och lite mer lyxig än resten, bara för att det är den allra sista. Det yttrar sig i någon timmes planlöst bläddrande i nya LaRedoute, som kom i förmiddags. Det som är tillräckligt snyggt däri för att man ska vilja ha det, är för dyrt för att beställas på postorder. Jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att jag aldrig orkar skicka tillbaka något, oavsett anledning. Som min senaste beställning på Blush (tror jag att det var), när jag fick Peek-a-Boo dekolletageglitter från Too Faced, istället för ett läppbalsam med päronsmak. Inte i något universum jämförbara produkter, men jag lyfte inte ett pekfinger för att påtala felet. (Som tur var betalade jag iallafall för det jag hade beställt, och inte det jag fick, för jag misstänker att tuttglittret är dyrare än päronglanset.)

Nätshopping är just det andra lyxiga jag ägnat mig åt idag. Sista dagen i frihet tillåter excesser av det slaget, inbillar jag mig. Accessora är den tredje sajten jag nu testar, och nästan ohämmat har jag beställt kroppsvårdande saker med så snygga, vackra eller roliga förpackningar att jag nästan tappar andan. Beautyshopping handlar för mig om två delar tilltalande förpackning, och en del tips från valfri modeblaska. Ungefär noll delar handlar om några egentliga behov, vilket resulterade i att jag beställde två läppbalsam och en all-roundkräm, och helt enkelt skippade att beställa en ny Rosebud, trots att det var den egentliga orsaken till att jag överhuvudtaget påbörjade handlandet. Den lilla eftergiften var mitt sätt att stilla det dåliga samvete som sa att 870 kronor är på tok för mycket, medan 780 tydligen kunde gå för sig. (Det kallas självbedrägeri, och är säkerligen ett av symptomen som används för att ställa diagnosen shopoholism. Men jag är besatt av läpp- och all-roundkrämer. Vansinnigt besatt.)

Tredje latlyxen: Intensivt läsande av "Om skönhet". Den är snygg, rolig och intressant. Ibland lite för akademisk, och inte alls särskilt gripande. Smith kryper inte under huden på mig, faktiskt inte överhuvudtaget, och jag blir lite lätt överraskad när jag upptäcker att jag faktiskt gillar det. En intelligent och underhållande tegelsten, som inte skakar om en på djupet, måste ju vara den ultimata lyxen på semesterns sista dag.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Aha, det här konsumenthaveriet har jag inte hört talas om - jag förstås varför, vilken whoppin det skulle blivit... tuttglitter istället för läppbalsam, det är ju förfärligt. pusspuss

11:40 fm  
Blogger Therese E said...

Du skulle ju ha tvingat mig att ta tag i det, det hade jag aldrig klarat, please. Men det är en helt okej sak att ha i badrumsskåpet; det är appliceras med en rosa liten puff och är tydligen ätligt. Kinky by mistake, liksom.

11:53 fm  
Anonymous Anonym said...

JAG FATTAR INTE. Jag känner mig utanför. Skor okej. Kläder skitkul. www.beatport.com en exstas. Men olika bodylotions och skit. Det har ingen effekt på ytan! Det är ingen som märker om man tvättat sig med ditten eller datten tvål. Eller? Alltså ja, för sin egen skull bla bla. Men för min egen skull...jag värderar inte "min egen skull" lika mycket som ni? Är ni lyckligare än jag? För att ni köper snyggare förpackningar. Hjälp?

4:20 em  
Blogger Therese E said...

Oh, nej. Det här med "för sin egen skull" kan vi ställa åt sidan, för det är en knepig sak. Man vill ju gärna att allt man gör ska vara för ens egen skull, men det är oftast bara höjden av självbedrägeri. Jag tror att det för min del handlar om att jag älskar snygga förpackningar, tuber, flaskor (jag kan titta på dem JÄTTElänge, jag lovar) i kombination med viljan till lyx. Ska man lyxa med t ex skor & väskor måste man ju äta nudlar i åtta månader, men med skönhetsprodukter går det. Och det är lovely!

5:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home