fredag, juli 21, 2006

Lamt, lama! (ha, ha) eller Don't trust this man...

För första gången i mitt liv läser jag en bok av Tenzin Gyatso, also known as den fjortonde Dalai laman. Jag har lånat den av min kära, kära vän som tror på reinkarnation och ja, liksom hela kitet. Det gör inte jag. Jag lånade den eftersom den handlar om kärlek. Jag vet att jag har sagt det förr, men jag säger det igen - jag är en sucker for löööve. I alla upptänkliga former. Trodde jag, vill säga. Tills nu, ungefär. Och det handlar inte om min så kallade ateism, detta är inget utslag av "that's not for me"-tänkande. Jag försökte verkligen läsa med öppet och välvilligt sinne. Men: KARLN ÄR INTE RIKTIGT KLOK!

Jag har inte haft något emot tankar på allomfattande kärlek eller altrusim, nej, det går smidigt ner för mig, trots att mitt egentliga intresse för kärlek mest handlar om specifika relationer. Och javisst, jag kan köpa att det vore positivt att försöka bli av med vrede, hat och illvilliga tankar. Svårt, men liksom eftersträvansvärt ändå i min världsbild. Men Tenzin, han nöjer sig inte med det. Han vill att vi ska göra oss av med begäret, lusten och bindningarna också. Och nej, jag är inte förvånad över att en tibetansk munk inte proklamerar promiskuösitet. Men han vill att vi ska möta ALLA människor med jämnmod. Jämnmod! Det är så sorgligt, så jag kan gråta.

Jag gör gärna ett försök att ompröva mitt förhållningssätt till människor jag tycker illa om. Men be mig aldrig någonsin att ge upp det passionerade och bindande förhållandet till de jag älskar. Herregud, nästan allt & alla här i världen betraktar man ju med jämnmod. Det är knappast hisnande. Jag vill aldrig leva ett liv utan ytterligheten som det innebär att bli blixtförälskad och attraherad och fäst vid en annan människa, i vilken bemärkelse det än må vara. Be mig aldrig avstå från ruset! Då kostar jag hellre på mig en fiende eller två, hur än mycket jag idealiserar altruism. Lita inte på Dalai, han vill att du ska disciplinera dig bort från alla toppar som gör livet värt.*

Nu orerande om sådant som laman inte heller gillar: Idag (redan!) kom mitt paket från Accessora. Jag har öppnat, tittat, luktat, testat. Det var i det närmaste en orgastisk upplevelse. Sju stycken nya produkter utgör nu en separat utställning på vårt minimala soffbord. Så fint. Jag ska inte berätta vad det är för något, jag har en annan plan. Såhär blir det: Jag ger en utvärdering här av var och en, en i taget. Börjar snart, troligast redan imorgon.

*Boken heter "Kärlek. Hur du förbättrar din förmåga till kärleksfulla relationer". Lovar runt, men håller tunt so far.