söndag, oktober 22, 2006

In sickness and in health

Jag är sjuk. Och jag har jobbat ikväll, det var extremt segt. Men nu är det egentligen inte synd om mig längre. Jag känner mig skönt sjuk nu, sådär så man kan krypa upp i soffan och läsa. Jag tror att jag ska läsa poesi. Kors i taket. Igår när jag hade släpat mig ut för att köpa halstabletter, echinacea och lite frukt, orkade jag ta en sväng in på antikvariatet och leta efter Lyrikboken. Den fanns, i tre ex. Jag köpte ett. Mannen som äger antikvariatet tittade med glittrande ögon på mig och frågade om jag tycker om lyrik (jag törs gissa att det kanske inte är sådär SUPERVANLIGT för honom). Jag svarade uppriktigt att det är väldigt sällan jag kommer mig för med att läsa poesi, men han verkade nöjd med mitt svar ändå, för han sprang in på lagret och hämtade en diktsamling av en poet jag aldrig hört talas om (dvs. någon utanför kanon, jag kan inga poeter som inte finns på kurslistor), och gav den till mig. Det var jättesnällt, jag blev så glad. Jag tror att jag ska besöka den där lyrikhyllan varje lördag, den är verkligen dignande. Han sa övertygande att han törs påstå att inget antikvariat har mer lyrik än hans. Jag vet inte om det är sant, men mycket är det och det vore ju slöseri om ingen var där och botaniserade.

Jag dricker kamomillte med färsk ingefära och lyssnar på låten som M sjöng för/om mig. Det är mysigt. Såhär är det ju underbart att vara förkyld, bara jag är frisk till tisdag så är det lugnt.