måndag, oktober 30, 2006

Used to be, want to be

Jag är sjuk. Déjà vu. Jag har nyss börjat ett blogginlägg så, jag vet, men jag är sjuk igen. Eller fortfarande. Alla på mitt jobb är förkylda, gamlingarna och jobbarkompisarna. Varje dag är det någon ny som snörvlar eller hostar. Det är ingen bra miljö att tillfriskna i, det är en miljö att sjukna om i. Annars tänker jag bara på hur många böcker jag vill läsa. Jag är rädd att jag kommer börja knarka adlibris. Idag ska jag inte beställa något, trots att jag vet minst fem böcker jag bara måste ha. I förmiddags var Bodil Malmsten på teve. Jag är avundsjuk på henne. Jag vill vara 60+ och bo vid havet, blogga, läsa, se dvd, plantera blommor och skriva böcker. Vem vill inte det? Mest avundsvärt är beslutet att dra sig undan, säga att jag vill vara för mig själv, jag väljer att bo här ensam för att jag behöver det, end of discussion. Det kan vara för att jag är sjuk, men jag vill ha både de pengar och den ålder som skulle tillåta mig att jobba för mig själv, bo på vischan och välja exakt vilka människor jag skulle spendera min tid med. Jag vill inte interagera med några andra än de jag omsorgsfullt valt ut.

Idag har jag läst ut "Alexandras rum". Jag blir knäpp av barndomsskildringar. Det är något med barns perspektiv på världen som överförs till mig och jag ser allt som om jag själv vore barn. Jag känner mig som om jag var i en bubbla, där jag är oåtkomlig för världen och den är oåtkomlig för mig. Så kunde det vara ibland när jag var liten, och sådana böcker drar mig tillbaka rätt in i den stämningen. Det är lite läskigt. Boken var iallafall hemsk och sorglig och frustrerande. Och vacker. Alla borde läsa den. Och sen mindes jag en massa saker som jag glömt bort, som att man vävde mattor i små vävramar på lekis. Och att man drack läsk ut glasflaska med två smala sugrör. Det är skitgott att dricka läsk så. Jag gjorde det på fik och hemma hos mormor och morfar. Hos dem fanns, förutom lättölen, fem sorters läsk i backen. Champis, pommac, sockerdricka, fruktsoda och danskt citronvatten. Jag dricker aldrig det längre. Jag dricker heller aldrig Portello som var min brorsas favorit, och därför alltså min eftersom jag ville vara som honom och också läsa fyraårig teknisk linje. Jag blev sugen på Portello nu.



Det ska vara i glasflaska såklart, men det är väl omodernt numera.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, de små vävramsmattorna! Dem hade jag inte tänkt på på hundra år och nu minns jag också..!

8:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Vi funderar på att tillverka Portello i 33 cl glasflaka.
Kommer man att köpa den?
Gellivare Cider

10:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home