torsdag, november 16, 2006

Panic room

En ångestattack kommer sällan ensam, uppenbarligen. Efter att jag börjat känna paniken över det här bestyret med födelsedagspresent, födelsedagsbrev, födelsedagsgenomförande (så mycket som måste vara genomtänkt, exakt, precis som jag vill ha det, det är stressande), dyker nu helt plötsligt en rad andra saker upp. Jag är tydligen väldigt mottaglig för ångest när jag är lätt panikslagen. Jag klarar inte riktigt av att hela bloggsfären är en enda lång diskussion om förestående romandebuter, idogt romanskrivande, förlagskontrakt. Jag tittar bara apatiskt på mitt Word-dokument, som aldrig vill växa sig större än sju osammanhängande sidor. Jag pallar inte alla publicerade texter, allt frilansande, alla dejter med redaktören. Jag har inte jobbat på flera veckor, jag läser inte böckerna jag ska skriva om, jag jobbar inte med den text jag ju faktiskt har diskuterat med just en redaktör, jag gör inget alls av mina andra förslag (jag hade tusen, men nu minns jag inget), jag kontaktar inga tidningar längre. Jag skriver inte ens fakturor på de texter jag faktiskt har publicerat. Igårkväll fick jag till och med en neuros efter att ha läst "Elle går husesyn", jag avskyr "Elle går husesyn". Jag blir knäpp av alla dessa bostäder med genomtänkt inredning, stram design uppblandad med crazy loppisfynd. Jag panikgick in på Kupan idag, men jag vet inte hur man gör ett secondhand-fynd. Jag vet bara hur man väljer ut det snyggaste på H&M och Ikea, jag orkar inte anstränga mig. Jag vill inte förhålla mig till medelklasstillvaron en sekund till. Okej, jag kanske överdriver. Jag måste helt enkelt börja jobba, jag har iallafall en deadline på en, visserligen obteald men ändå, text. Där kan jag kanske börja. Det är bara så SJUKT jobbigt att komma på idéer och skriva på förlust. Jag vill skriva på uppdrag. Om du är en (välbärgad) redaktör: förbarma dig över mig.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh vilken otroligt sympatisk text. Kan du inte komma till Göteborg snart?

2:54 em  
Blogger Therese E said...

Jo, jag måste nog göra det! Någon gång i början av nästa år kanske?

3:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jag känner igen det där jättemycket, tycker också att det är sjukt stressande med frilansjobb och kan lätt låta bli att skriva fakturor på texter i ren apati. Mina texter blir inte heller mycket längre än sju sidor. Jag hatar det. Får också panik av folks romaner. Kan inte alla sluta skriva om sina romanprojekt plz? Jag ska aldrig skriva om några projekt jag har!

3:30 em  
Anonymous Anonym said...

Hihi, anledningen att jag skriver om mitt romanprojekt är ju för att jag så många gånger kört med "jag vill inte prata om det för då skiter det sig", och så har det skitit sig ändå. Nu tänkte jag att jag ska tjata om det tills det känns som att jag verkligen verkligen måste göra det, eftersom jag tjatat så mycket om det.

5:16 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, oh my. Teh angst! Alla får verkligen sluta prata om sina romanprojekt nu (fast jag läser inte om dem i några bloggar i och för sig, men the same goes for the offline life).

Åh vad jag längtar efter mer tid och mindre stress.

8:49 fm  
Anonymous Anonym said...

När jag i en post häromveckan refererade till Björn Widegren måste du vara den enda i hela bloggosfären som visste vem jag syftade på (om du läst det, vill säga). Lycka till med faktureringen!

8:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home